Cadrele didactice preocupate de predarea abilităților de viață și de predarea integrată au acum la dispoziție materialele didactice pentru opționalul care include cea mai mare diversitate de tematici, de la Dezvoltare personală la Educație civică și Educație pentru sănătate: „Pregătiți pentru viață. Educație pentru viață și comunitate” (CDȘ).
Cartea este utilă și pentru părinții sau lucrătorii de tineret care își doresc să aibă discuții sănătoase cu copiii despre probleme de viață dintr-o largă paletă tematică, de la Educația pentru caracter și Educația civică, până la Educația pentru sănătate.
Cartea pentru clasa a II-a (7+ ani) implică și părintele în procesul educațional, copiii primind ca temă pentru acasă să discute cu un adult problemele abordate la clasă. Astfel, cărțile pot ajuta cadrele didactice și părinții să sprijine, prin discuții sănătoase despre probleme sensibile, dezvoltarea socio-emoțională a elevilor și să-i ajute să adopte atitudini și comportamente dezirabile.
Click aici pentru comenzi
Descarcă de aici și citește două lecții din carte
Personajele principale sunt Anca și Cristi, pentru care jocurile și sportul devin instrumente puternice de dezvoltare personală. Profesorii vor descoperi o resursă inspirațională, unde aventurile protagoniștilor aduc la suprafață perseverența, autocontrolul, respectul, cinstea și cooperarea – virtuți fundamentale pentru toate aspectele vieții.
Pentru părinți, această carte devine o fereastră către lumea copiilor lor, oferind nu doar o perspectivă asupra învățămintelor valoroase transmise prin povestirile autentice din istoria Jocurilor Olimpice, ci și un ghid practic pentru a susține creșterea armonioasă a copiilor.
Cartea subliniază că ideea de echipă se extinde dincolo de terenul de joc, influențând relațiile acasă, la școală, în cercul de prieteni și în mijlocul naturii.
Această abordare integrată nu numai că aduce profesorii mai aproape de elevi, ci și ajută părinții să înțeleagă mai bine universul copiilor lor.
Din seria adaptată după cele 13 cărți Alive to the World®, folosite în școli din 24 de țări pentru a forma și consolida caracterul copiilor (5-18 ani).
Recomandată părinților, diriginților, consilierilor școlari, învățătorilor și profesorilor care predau opționalul la decizia școlii „Pregătiți pentru viață. Educație pentru viață și comunitate” sau alte opționale de formare a abilităților de viață.
Teme din carte
Corectitudine și modestie
Regulile există pentru ca jocul să se desfășoare corect. Respectăm reguli zi de zi, pentru a conviețui armonios.
Atitudinea care ne asigură succesul este modestia. Modestia ne dă curaj: ne face să nu ne temem de eșec și să ne analizăm realist acțiunile și punctele slabe. Modestia și critica constructivă ne ajută să remediem slăbiciunile și să ne consolidăm punctele forte. Aceasta ne va da mai multă încredere în noi.
Spirit de echipă
Te dezvolți mai bine când te antrenezi împreună cu alții, în echipă, decât atunci când te antrenezi singur, pentru că aceasta te ajută să te cunoști mai bine pe tine însuți. Spiritul de echipă nu se manifestă doar în sport, ci și:
- în familie,
- la școală,
- între vecinii de cartier,
- între membrii aceleiași națiuni,
- între toate ființele de pe pământ: natura funcționează și ea ca o mare echipă.
După familie, școala este a doua echipă în care învățăm comuniunea și cooperarea. Devenim astfel buni cetățeni și membri responsabili ai comunității. Comunitățile în care membrii cooperează strâns sunt prospere și sigure. Cel mai simplu fel în care ne putem ajuta țara este să schimbăm în bine locul în care ne aflăm.
Drepturi și îndatoriri
- Orice drept implică și o îndatorire. În viață este drept ca toți să avem șanse egale. Dar aceste drepturi sau șanse vin și cu niște îndatoriri. Iar una dintre aceste îndatoriri este să fii atent și la drepturile celui de alături. Dreptatea înseamnă că toți au șanse egale, cu condiția să-și îndeplinească și îndatoririle.
- Nu există „dreptul celui mai puternic”. Drepturile le asigură tuturor tratament egal. Aceasta este dreptatea. O lume în care doar puternicii au drepturi ar fi nedreaptă. Dreptul celui mai puternic și mai bun se aplică doar în competiții.
Diferiți, dar egali
- Suntem cu toții diferiți, dar egali în drepturi. Dacă o persoană „diferită” este tratată diferit de cei din jur, aceasta se numește „discriminare”.
- De exemplu, nu ar trebui să tratăm diferit o persoană cu sindrom Down. Diferența față de ceilalți oameni este că cei cu sindrom Down au un bagaj genetic mai mare decât oamenii obișnuiți: au un cromozom în plus. Un alt exemplu: femeile și bărbații sunt diferiți, dar au daruri și însușiri care se completează reciproc. Și femeile, și bărbații au aceeași valoare, sunt egali în drepturi.
Recomandată de:
Prof. univ. dr. Adrian OPRE, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca: „Caracterul trebuie exprimat, trăit, dezvăluit în conduită. Există tot mai multe mărturii științifice conform cărora dimensiunile axiologic-morale ale individului își au originea în capacitățile socio-emoționale ale acestuia. Aceste atitudini, sau deprinderi de viață, în particular cele socio-emoționale și caracteriale, pot fi insuflate elevilor din primii ani de școală, ba chiar încă de la grădiniță. Inițierea și dezvoltarea lor pe durata școlarității le va acorda, la maturitate, elevilor implicați o șansă mai mare de a se adapta la cerințele mereu crescânde ale societății. Tandemul cadru didactic-părinte în contextul formativ al disciplinei opționale Pregătiți pentru viață – Educație pentru viață și comunitate îl găsesc extraordinar de util. El este esențial pentru a garanta o dezvoltare coerentă și echilibrată a competențelor vizate de programă.”
Lect. univ. dr. Oana Moșoiu, Universitatea din București: „Seria de 13 cărți Pregătiți pentru viață acoperă întreg parcursul școlar de la clasa pregătitoare la clasa a XII-a, de la intrarea în școlaritate până la vârsta maturității. Utilizează povestea pentru a stimula, prin dialog și interogație, formularea unor opinii și principii despre lume și viață, despre conviețuire și colaborare. Profesorii pot folosi aceste cărți la clasă prin opționalul Pregătiți pentru viață. Educație pentru viață și comunitate sau la orele de dirigenție, consiliere, în activități extrașcolare, nonformale (de exemplu, în programul Școala Altfel). De asemenea, este important ca experiența de învățare din sala de clasă să fie continuată acasă, prin urmare, participarea și colaborarea părinților în exersarea și consolidarea comportamentelor evidențiate prin aceste lecturi este fundamentală.”
0 Comments